- Anasayfa »
- Üniversite Bölüm »
- Okullarda Bilişim Teknolojileri Alanı
Yazar : AhmetZekiTasgar
7 Ekim 2014 Salı
Meslek liselerinin en etkili ve avantajlı bölümlerinden biri olan Bilişim Teknolojileri Alanı ile ilgili, işin içerisinde biri olarak, genel bilgiler vermek istiyorum. MEGEP (Mesleki Eğitimi Geliştirme Projesi) kapsamında meslek liselerinde okutulmaya başlayan yüz küsür alandan birisi. Bu proje ile artık meslek liselerindeki bölüm kavramı ortadan kalkmış, alan ve dal kavramı ortaya konulmuştur.
Alan ve Dal Nedir?
Alan bir sektörün genel adı yerine kullanılmakta, dal ise o sektör içerisindeki uzmanlık kavramını karşılamaktadır.
Bilişim Teknolojileri Alanı, bilişimle ilgili sektörü ifade ederken, bu sektör içerisindeki uzmanlıkları ise, Bilgisayar Teknik Servisi, Ağ İşletmenliği, Web Programcılığı ve Veri Tabanı Programcılığı olmak üzere 4 dala ayırmıştır. Bilişim teknolojileri alanında okuyan bir öğrenci 11. sınıftan itibaren dallara ayrılmakta ve bunlardan birisiyle devam etmektedir. Böylece bilişim sektöründe bir uzmanlık elde etmiş olmaktadır.
Bilişim Teknolojileri Alanı, bilişimle ilgili sektörü ifade ederken, bu sektör içerisindeki uzmanlıkları ise, Bilgisayar Teknik Servisi, Ağ İşletmenliği, Web Programcılığı ve Veri Tabanı Programcılığı olmak üzere 4 dala ayırmıştır. Bilişim teknolojileri alanında okuyan bir öğrenci 11. sınıftan itibaren dallara ayrılmakta ve bunlardan birisiyle devam etmektedir. Böylece bilişim sektöründe bir uzmanlık elde etmiş olmaktadır.
Modüler Sistem Nedir?
Önceden dersler ünitelerden oluşuyordu. Yeni sistemde her ders modül denilen bölümlerden oluşmaktadır. Örneğin, 10. sınıfta okutulmakta olan Bilişim Teknolojilerinin Temelleri dersinin 19 tane modülü bulunmaktadır. Modüler sistemde öğrenci dersi değil, modülü başarmak zorundadır. Ancak mevcut ders ve sınıf geçme yönetmeliğine göre bu uygulanamamaktadır. Bir derste, o derse ait bütün modüllerin okutulması gerekmemektedir. Hangi modüllerin okutulacağına ders öğretmenleri karar vermektedir. Bu da sisteme esneklik kazandırmaktadır ki benim en sevdiğim özelliği budur. Kısaca modüllerin, eski sistemdeki ünite kavramıyla aynı olduğunu söyleyebiliriz.
Hangi Dersler Okutuluyor?
BT alanında hangi derslerin okutulabileceği aşağıdaki tabloda yer alıyor. Ben tabloda sadece meslek derslerine yer verdim. Bunların dışında kültür dersleri de yer almaktadır.
Ortak Dersler 10. Sınıf | |
10. Sınıf | *BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ |
PAKET PROGRAMLAR | |
TEMEL ELEKTRONİK VE ÖLÇME | |
TEKNİK VE MESLEK RESİM | |
MESLEKÎ GELİŞİM | |
Seçmeli Alan Dersleri 11 – 12. Sınıf | |
11-12. Sınıf | AĞ TEMELLERİ |
VERİ TABANI | |
*GÖRSEL PROGRAMLAMA | |
NESNE TABANLI PROGRAMLAMA | |
ELEKTRONİK UYGULAMALARI | |
*SİSTEM BAKIM VE ONARIM | |
ENDÜSTRİYEL KONTROL | |
MİKRODENETLEYİCİLER | |
BİLGİSAYARLI DEVRE TASARIMI | |
GRAFİK VE ANİMASYON | |
*WEB TASARIMI VE PROGRAMLAMA | |
İNTERNET PROGRAMCILIĞI | |
AÇIK KAYNAK İŞLETİM SİSTEMİ | |
*AĞ SİSTEMLERİ VE YÖNLENDİRME | |
AĞ GÜVENLİĞİ | |
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ | |
E-POSTA SUNUCU | |
*İŞLETMELERDE BECERİ EĞİTİMİ |
Tablonun birinci bölümündeki dersler ortak alan olarak geçmekte olup, öğrenci BT alanının hangi bölümünde okuyacak olursa olsun almak zorunda olduğu derslerdir. Ders isimlerinin başında * (yıldız) sembolü bulunan derslere YILDIZLI dersler denilmekte ve bu derslerden geçilmeden diploma alınamamaktadır. Aynı zamanda bu derslerin ders saatleri diğerlerinden fazladır. Örneğin bizim okulumuzda Web Tasarımı ve Programlama dersi haftada 12 saat olarak okutulmaktadır. Hangi dersin kaç saat olacağına Zümre Öğretmenler (Aynı dersleri okutan öğretmenler) Kurulu tarafından sene başında karar verilir. Bunda derslerin modül sayıları ve dersin önemi etkilidir.
Öğrenci 10. sınıfı okuduktan sonra yukarıda saydığım dört daldan birini seçmek zorundadır. 11. sınıftan itibaren zümre öğretmenlerinin seçtiği dersleri okumaktadırlar. Buradan da anlaşılacağı üzere, zümre öğretmenleri Seçmeli Alan Dersleri arasından, dala uygun olduğunu düşündükleri dersleri seçerler. Bunu yaparken, hem bölge ihtiyaçlarını, okul imkanlarını ve öğretmen yeterliliklerini göz önünde bulundurmaktadırlar. Örneğin, bizim ders seçme kriterimiz, öğrencinin sektörde en çok ihtiyaç duyacağı dersi almasını sağlamaktır.
Ders isimlerine baktığınız zaman her bir dal için hangi derslerin okutulabileceği azçok anlayabilirsiniz. Örneğin, Web Tasarımı dalı için Web Tasarımı ve Programlama, Grafik ve Animasyon, İnternet Programcılığı derslerinin vazgeçilmez olduğu, buna ek olarak Ağ güvenliği, sunucu işletim sistemi, e-posta sunucu, veri tabanı derslerinin de yardımcı ders olabileceği kolaylıkla kestirilebilir.
Ülkemizde bugüne kadar çok çeşitli meslek lisesi türü bulunmaktadır, meslek lisesi, anadolu meslek lisesi, teknik lise, anadolu teknik liseler genel adları altında belki de onlarca farklı türde meslek lisesi bulunmaktadır. Bu dört genel ad altındaki bütün liselerde BT alanı bulunabilir. Okullar arasındaki farklılık haftalık ders saatlerinden ve seçmeli alan derslerinin haftalık okutulabileceği ders saatlerindeki farklılıktan kaynaklanmaktadır. Şöyleki meslek liselerinde 11. sınıfta haftada 24 saatlik alan dersi seçilebilmekteyken, Anadolu meslek lisesinde (örneğin Anadolu Ticaret Meslek Lisesi) bu ders saati 27 saat olmakta, Anadolu teknik lisede ise bu sayı 14’e düşmektedir. Bu durumun ileride kargaşaya yol açacağını düşünüyorum ayrıca 27 saat ders görenle 14 saat ders gören arasında mesleki yeterlilik farkı oluşacaktır. Projenin eksik yönlerinden birisi de bu.
Öğrenci 10. sınıfı okuduktan sonra yukarıda saydığım dört daldan birini seçmek zorundadır. 11. sınıftan itibaren zümre öğretmenlerinin seçtiği dersleri okumaktadırlar. Buradan da anlaşılacağı üzere, zümre öğretmenleri Seçmeli Alan Dersleri arasından, dala uygun olduğunu düşündükleri dersleri seçerler. Bunu yaparken, hem bölge ihtiyaçlarını, okul imkanlarını ve öğretmen yeterliliklerini göz önünde bulundurmaktadırlar. Örneğin, bizim ders seçme kriterimiz, öğrencinin sektörde en çok ihtiyaç duyacağı dersi almasını sağlamaktır.
Ders isimlerine baktığınız zaman her bir dal için hangi derslerin okutulabileceği azçok anlayabilirsiniz. Örneğin, Web Tasarımı dalı için Web Tasarımı ve Programlama, Grafik ve Animasyon, İnternet Programcılığı derslerinin vazgeçilmez olduğu, buna ek olarak Ağ güvenliği, sunucu işletim sistemi, e-posta sunucu, veri tabanı derslerinin de yardımcı ders olabileceği kolaylıkla kestirilebilir.
Ülkemizde bugüne kadar çok çeşitli meslek lisesi türü bulunmaktadır, meslek lisesi, anadolu meslek lisesi, teknik lise, anadolu teknik liseler genel adları altında belki de onlarca farklı türde meslek lisesi bulunmaktadır. Bu dört genel ad altındaki bütün liselerde BT alanı bulunabilir. Okullar arasındaki farklılık haftalık ders saatlerinden ve seçmeli alan derslerinin haftalık okutulabileceği ders saatlerindeki farklılıktan kaynaklanmaktadır. Şöyleki meslek liselerinde 11. sınıfta haftada 24 saatlik alan dersi seçilebilmekteyken, Anadolu meslek lisesinde (örneğin Anadolu Ticaret Meslek Lisesi) bu ders saati 27 saat olmakta, Anadolu teknik lisede ise bu sayı 14’e düşmektedir. Bu durumun ileride kargaşaya yol açacağını düşünüyorum ayrıca 27 saat ders görenle 14 saat ders gören arasında mesleki yeterlilik farkı oluşacaktır. Projenin eksik yönlerinden birisi de bu.
Hangi Dalı Seçmeliyim?
10. sınıf BT alanı öğrencilerinin en çok düşündükleri konu bu. Her okulun imkanları yeterli olmamaktadır. Bu nedenle açılması gereken 4 dalın hepsi, her okulda açılmayabiliyor. Örneğin, bizim okulumuzda yetersizlik nedeniyle sadece Web Tasarımı dalı bulunmaktadır. Bu nedenle öğrencilerimizin dal seçme derdi yok. Ancak bu derdi bulunanlar; öncelikle yeteneklerinizi gözden geçiriniz. Sayısal, sözel, görsel, soyut, mekanik yeteneklerinizden hangisinin etkin olduğunu test edin. Her birinin hangi dala karşılık geldiği açık sanırım.
Yaşadığınız yerdeki bilişim sektörünün yapısını analiz edin, hangi türden BT’cilere ihtiyaç olduğunu araştırın. Benim gözlemlerim göre, büyük şehirlerde Web Tasarımcılara, küçük şehirdekilere ise Teknik Servis elemanlarına ihtiyaç olduğu yönündedir. Tabi ki yaşadığınız yer farklı olabilir. Dallarda okutulmakta olan dersleri ve ders içeriklerini öğrenin. Başarabileceğiniz derslerin çok olduğu dalı seçmeyi tercih edebilirsiniz. Okulunuzun imkanlarını ve öğretmenlerin yeterliliklerini tespit edin. İmkanlarını okulunuzu şöyle bir dolaşıp, öğretmenlerinize sorarak, öğretmenlerin yeterliliklerini ise üst sınıflardaki başarılı öğrencilere sorarak öğrenebilirsiniz.
10. sınıfta okutulmakta olan Bilişim Teknolojilerinin Temelleri dersi temelde teknik servis elemanlarının sahip olduğu bilgileri vermektedir. Bu nedenle 10. sınıfı gerçekten verimli geçirdiğinize inanıyorsanız Teknik servis dalına gitmeniz gereksiz olabilir, sonuçta bu dal mezunlarının yapacağı birçok işi 10. sınıfta öğrenebilme şansınız var, diğer dallardan seçmeye devam edebilirsiniz.
Üst sınıf öğrencilerin dallarıyla ilgili memnuniyetlerini ve sebeplerini öğrenin. Bunun için başarılı öğrencileri tercih edin, başarısız öğrenciler, başarısızlıklarına bahane olarak dallarını gösterebilirler.
Bu bölüm için sizin eklemek istedikleriniz varsa yorum olarak bildiriniz lütfen.
Yaşadığınız yerdeki bilişim sektörünün yapısını analiz edin, hangi türden BT’cilere ihtiyaç olduğunu araştırın. Benim gözlemlerim göre, büyük şehirlerde Web Tasarımcılara, küçük şehirdekilere ise Teknik Servis elemanlarına ihtiyaç olduğu yönündedir. Tabi ki yaşadığınız yer farklı olabilir. Dallarda okutulmakta olan dersleri ve ders içeriklerini öğrenin. Başarabileceğiniz derslerin çok olduğu dalı seçmeyi tercih edebilirsiniz. Okulunuzun imkanlarını ve öğretmenlerin yeterliliklerini tespit edin. İmkanlarını okulunuzu şöyle bir dolaşıp, öğretmenlerinize sorarak, öğretmenlerin yeterliliklerini ise üst sınıflardaki başarılı öğrencilere sorarak öğrenebilirsiniz.
10. sınıfta okutulmakta olan Bilişim Teknolojilerinin Temelleri dersi temelde teknik servis elemanlarının sahip olduğu bilgileri vermektedir. Bu nedenle 10. sınıfı gerçekten verimli geçirdiğinize inanıyorsanız Teknik servis dalına gitmeniz gereksiz olabilir, sonuçta bu dal mezunlarının yapacağı birçok işi 10. sınıfta öğrenebilme şansınız var, diğer dallardan seçmeye devam edebilirsiniz.
Üst sınıf öğrencilerin dallarıyla ilgili memnuniyetlerini ve sebeplerini öğrenin. Bunun için başarılı öğrencileri tercih edin, başarısız öğrenciler, başarısızlıklarına bahane olarak dallarını gösterebilirler.
Bu bölüm için sizin eklemek istedikleriniz varsa yorum olarak bildiriniz lütfen.
İşletmede Beceri Eğitimi Nedir?
İşletmelerde beceri eğitimi eğitimi dersi özel bir derstir. Bu ders genelde son sınıfta okutulmakta olup, haftada 24 saatlik bir derstir. Bazı okullarda (yanlış hatırlamıyorsam Anadolu Tekniklerde) bu ders farklı olarak uygulanmaktadır.
Okulumuzda bu dersin uygulaması şu şekilde, öğrencilerimiz haftanın üç günü işletmeye gitmekte, iki gün de okulda ders görmektedirler. Haftada 40 saatlik dersin 24 saatlik kısmı işletmede geçmekte, 16 saatlik kısmı ise okulda normal ders olarak işlenmektedir. İşletmeden kasıt, stajer öğrenci almakla yükümlü fabrika, atölye vs. olabileceği gibi banka, kamu ve özel kurum ve kuruluşlardır. Öğrenciler işletmede çalışmaları karşılığında brüt asgari ücretin %30’u kadar bir ücret almaktalar, bu da yaklaşık 200 YTL olmaktadır. Bir öğrenci için iyi para. Staj uygulaması bazı okullarda farklı uygulanmaktadır. Yönetmelik gereği bir öğrencinin 300 saat staj yapması gerekmektedir. Bu da yaklaşık 2 aylık bir süre demektir. Bazı okullar yaz tatilinde öğrencilerine bu stajı yaptırmaktadırlar. Böyle yapan okullar, okul döneminde öğrencilerini işletmeye göndermemekteler 24 saatlik bu dersi okulda modül okutarak uygulatmaktadırlar. Tabi ki bunda en büyük etken, öğrencilerin çalışabileceği işletme ve stajer öğrencileri kontrol edecek öğretmen yetersizliğidir. Hangi yöntemin faydalı olduğu ise tartışılır bir durumdur. Öğrencilerin piyasayı öğrenmeleri açısından işletmeye gitmeleri olumlu bir durumken, üniversiteye hazırlanan öğrencilerin zamanının kısıtlanması olumsuzluk yaratabilir. Gerçi işini bilen öğrenci için her iki durumun da bir etkisi olmayacaktır.
Kendi adıma işletmeye gitmeyi tercih ederdim. Sonuçta işletmeye gitmediğimde onlarca modülden sorumlu olacak, onlardan sınav olacak, sonuçta üniversiteye çalışmak yerine derslerle boğuşmak zorunda kalacaktım. İşletmeye gittiğim zaman ki çoğu işletmede iş yoğunluğu her zaman fazla olmamaktadır. Hafif olduğu zamanlar üniversiteye hazırlanabilir, aldığım para ile üniversiteye hazırlanmamı finanse edebilirdim. Hem de öğretmenlerin yüzlerini daha az görürdüm.
Bu konuda yapabileceğiniz fazla bir şey yok, belki topluca idare ve öğretmenlerinizle görüşüp, ortak kararınızı aktarabilirsiniz.
Okulumuzda bu dersin uygulaması şu şekilde, öğrencilerimiz haftanın üç günü işletmeye gitmekte, iki gün de okulda ders görmektedirler. Haftada 40 saatlik dersin 24 saatlik kısmı işletmede geçmekte, 16 saatlik kısmı ise okulda normal ders olarak işlenmektedir. İşletmeden kasıt, stajer öğrenci almakla yükümlü fabrika, atölye vs. olabileceği gibi banka, kamu ve özel kurum ve kuruluşlardır. Öğrenciler işletmede çalışmaları karşılığında brüt asgari ücretin %30’u kadar bir ücret almaktalar, bu da yaklaşık 200 YTL olmaktadır. Bir öğrenci için iyi para. Staj uygulaması bazı okullarda farklı uygulanmaktadır. Yönetmelik gereği bir öğrencinin 300 saat staj yapması gerekmektedir. Bu da yaklaşık 2 aylık bir süre demektir. Bazı okullar yaz tatilinde öğrencilerine bu stajı yaptırmaktadırlar. Böyle yapan okullar, okul döneminde öğrencilerini işletmeye göndermemekteler 24 saatlik bu dersi okulda modül okutarak uygulatmaktadırlar. Tabi ki bunda en büyük etken, öğrencilerin çalışabileceği işletme ve stajer öğrencileri kontrol edecek öğretmen yetersizliğidir. Hangi yöntemin faydalı olduğu ise tartışılır bir durumdur. Öğrencilerin piyasayı öğrenmeleri açısından işletmeye gitmeleri olumlu bir durumken, üniversiteye hazırlanan öğrencilerin zamanının kısıtlanması olumsuzluk yaratabilir. Gerçi işini bilen öğrenci için her iki durumun da bir etkisi olmayacaktır.
Kendi adıma işletmeye gitmeyi tercih ederdim. Sonuçta işletmeye gitmediğimde onlarca modülden sorumlu olacak, onlardan sınav olacak, sonuçta üniversiteye çalışmak yerine derslerle boğuşmak zorunda kalacaktım. İşletmeye gittiğim zaman ki çoğu işletmede iş yoğunluğu her zaman fazla olmamaktadır. Hafif olduğu zamanlar üniversiteye hazırlanabilir, aldığım para ile üniversiteye hazırlanmamı finanse edebilirdim. Hem de öğretmenlerin yüzlerini daha az görürdüm.
Bu konuda yapabileceğiniz fazla bir şey yok, belki topluca idare ve öğretmenlerinizle görüşüp, ortak kararınızı aktarabilirsiniz.
Yazının devamı gelecek, yorumlarınızda merak ettiklerinizi sorarsanız, onların yanıtlarını da yazının devamına ekleyebilirim. (Yazının devamında, iş fırsatları, üniversite durumu)